Eerste interviews - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van AlettaDijkstra - WaarBenJij.nu Eerste interviews - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van AlettaDijkstra - WaarBenJij.nu

Eerste interviews

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg

25 Maart 2011 | Hongarije, Pécs

Er is eindelijk wat gebeurd sinds de laatste keer dat ik schreef. Allereerst zijn we met een groep van 45 mensen op reis gegaan naar Szeged. Dee reis werd georganieerd door lokale studenten, die zich ervoor inzetten om voor internationale studenten activiteiten te organiseren. Het is heel aardig dat ze dat doen, want ze krijgen er helemaal niets voor van de universiteit, ook al doen ze het al drie jaar en steken ze er best veel tijd in.

Het reisje zelf is helaas letterlijk in het water gevallen. het regende onafgebroken. Szeged staat binnen Hongarije bekend als de stad waar het altijd het zonnigst is, maar daar was nu weinig van te merken. Op zondagochtend sneeuwde het zelfs op een gegeven moment.

We werden op hoog tempo langs de bezienswaardigheden van Szeged gesleept, omdat niemand zin had om lang in de kou en de regen te bijven staan. Ondertussen hebben we ook nog het salami- en paprikamuseum gezien, het folklore museum, dat achteraf alleen maar bestond uit oude kleren en naaimachines, een watertoren en de dom in Szeged.

Op de tweede dag kon je kiezen of je naar een openluchtmuseum wilde of naar een spa/zwembad. Ik hou niet van zwemmen dus ik wilde graag naar het openluchtmuseum, net als de meerderheid van de groep. Helaas waren de onderdelen die buiten waren door het slechte weer gesloten, en was er dus weinig openlucht. Er was ook nog een groot gedeelte wat zich binnen afspeelde en dat hebben we dus maar bekeken. Het museum probeert weer te geven hoe de eerste originele Hongaren 'Magyars' hier aankwamen vanuit Azië en hoe ze hier leefden. Het was heel interessant, alleen jammer dat we dus maar de helft konden zien. Ik had namelijk best de originele Hongaarse yurten van binnen willen bekijken.

Verder ben ik erachter gekomen dat ik eigenlijk niet de persoon ben voor groepsreizen. Ik kan er niet tegen dat ik de hele tijd achter een groep mensen aan moet lopen en ik kan er al helemaal niet tegen als de tourguide ons aanspreekt alsof we kleuters zijn. Dat soort ergernissen worden natuurlijk ook versterkt doordat het weer zo vereselijk slecht was, maar ik weet niet ok ik weer zo snel met een grote groep een weekendje weg zou gaan.

Toen ik terugkwam moest ik eigenlijk meteen aan de slag, want ik had de volgende dag mijn eerste interview. Deze week heb ik vier interviews gehad met verschillende personen en ik moet zeggen dat ik ook niet veel meer interviews per week zou willen doen, omdat het erg vermoeiend is.

Vanwege ethische redenen kan ik niet heel veel zeggen over de geinterviewde personen of wat ze mij vertelden, omdat ik het onderzoek zo anoniem mogelijk probeer te houden. Ik kan wel zeggen dat ik redelijk veel informatie heb gekregen, maar dat de vertelde verhalen niet altijd overeen komen. Ik denk dat dit met de corruptie binnen de stad te maken heeft. Ik merk dat de geinterviewden die betrokken waren bij het project me een heel politiek correct verhaal vertellen met cijfers om te illustreren hoe geweldig het allemaal gaat, terwijl de ginterviewden die er wat verder van af staan veel kritischer zijn en vinden dat het project eigenlijk helemaal niet zo geweldig is.

Ik hoop nu dat ik van beide groepen personen nog wat meer personen kan vinden, zodat ik een beter beeld krijg van hoe het verhaal nou daadwerkelijk in elkaar zit. Een voorbeeld van het verschil in informatie is bijvoorbeeld het antwoord op de vraag "hoe is het die ontstaan om een cultureel centrum te bouwen?". Dit antwoord liep uiteen van "het was allemaal mijn idee", tot "daar is uitgebreid wetenschappelijk onderzoek naar gedaan door de universiteit". Ik denk dat het tweede antwoord dichter bij de waarheid ligt dan het eerste antwoord, maar het zijn toch weer verschillen die op een of andere manier verklaard moeten worden.

Nu zit ik weer op een dood punt in mijn onderzoek. Van de eerste reeks mailtjes die ik had verstuurd hebben er dus vier geantwoord en heeft verder niemand iets van zich laten horen. Gisteren heb ik weer een reeks mailtjes gestuurd naar andere personen en nu kan ik dus waarschijnlijk weer twee weken wachten voordat ik antwoord heb. Aan de ene kant geeft me dit de tijd om rustig de interviews uit te werken, maar aan de andere kant vind ik dit heel vervelend, want ik wil zo snel mogelijk doorgaan met het verzamelen van informatie.

  • 25 Maart 2011 - 12:48

    Michiel:

    Hoi Aletta,

    Veel succes! Zo te lezen ben je goed bezig. Je hebt die tijd echt wel nodig om interviews uit te werken, maar afwisseling is natuurlijk welkom. Zelf ben ik nu proefwerken aan het nakijken. Duurt ook langer dan me lief is.

    Wat aardig dat die studenten een uitstapje voor jullie georganiseerd hebben! 45 man is inderdaad wel een grote groep om mee op te trekken. Jammer dat je de Hongaarse yurten gemist hebt! Het Salami- en Paprikamuseum is anders ook niet te versmaden.

    Hartelijke groeten van Michiel

  • 26 Maart 2011 - 17:57

    Bert:

    Hoi Aletta,

    Wel aardig dat de lokale studenten een reisje voor julie georganiseerd hebben in Szeged.Jammer dat julie niet langer buiten konden wandelen om naar mooie dingen te bekijken.
    Misschien had jij in de zomer naar Szeged moeten gaan ha ha ( geintje ).
    Maar gelukkig konden julie mooi naar het salami-en paprikamuseum en folkloremuseum gaan.Dus jij bent de volgende dag ook nog naar het openluchtmuseum geweest.Maar gelukkig kon je binnen nog allerlei dingen bekijken,maar alleen jammer dat jij de originele Hongaarse Yurten van binnen niet kon bekijken.
    Mooi dat jij vier mensen kon interviewen.Het is zeker vermoeiend.
    Aletta,ik snap jou frustratie wel dat je veel mailtjes naar andere personen
    stuurt en dat je twee weken later reacties krijgt.Ik ben zeer benieuwd naar jou volgende verslag.

    De groeten van Bert.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 31 Jan. 2011
Verslag gelezen: 374
Totaal aantal bezoekers 55378

Voorgaande reizen:

28 Februari 2011 - 31 Mei 2011

Studeren in Pécs

Landen bezocht: