Lente! - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van AlettaDijkstra - WaarBenJij.nu Lente! - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van AlettaDijkstra - WaarBenJij.nu

Lente!

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg

11 Maart 2011 | Hongarije, Pécs

Inmiddels ben ik hier anderhalve week, dus het is misschien weer eens tijd voor een verslagje.

De eerste dag da ik hier door de straten van Pécs liep, viel het me behoorlijk tegen. De straten waren verlaten, het was koud, grijs en het sneeuwde. Behoorlijk deprimerend dus. Op een gegeven moment was het zelf echt glad, omdat de sneeuw meteen in een bijna egaal laagje ijs veranderde.

Het enige komische hieraan was dat er hier erasmus studenten zijn uit het zuiden van Europa en Turkije die voor het eerst in hun leven sneeuw zagen. In het begin vonden ze het heel leuk, maar toen ze buiten een wandelingetje gingen maken hield dat snel op. Een Grieks meisje presteerde het om in een wandelingetje van een kwartier ongeveer vijf keer uit te glijden en nog een stuk of twintig keer bijna.

Maar hou koud het vorige week was, hoe geweldig de weersverwachtingen voor komende week. Dinsdag was het voor het eerst sinds ik hier ben de hele dag boven de nul graden. Woensdag was het een graad of vijf, gisteren een graad of negen en vandaag is het 13 graden. Dit weekend wordt het waarschijnlijk nog warmer :)

Ineens zijn er weer mensen op straat, ziet alles er een stuk zonniger uit, en heb ik zelf een aantal bloemetjes kunnen ontdekken. Grappig hoe het binnen twee weken zo enorm kan veranderen.

Als het mijn mijn onderzoek nou ook zo zou gaan, dan zou ik helemaal blij worden. Op het moment zit ik een beetje vast omdat ik weinig te doen heb. Ik via via een aantal mailadressen van belangrijke personen weten te bemachtigen, deze heb ik gemaild om te vragen of ze misschien mee zouden willen werken aan mijn onderzoek, en nu wacht ik al drie dagen op antwoord. Als ik vandaag niets krijg, moet ik bovendien sowieso nog wachten tot woensdag, omdat de Hongaren tot en met dinsdag vrij zijn dit weekend.

Ondertussen probeer ik wat artikelen te lezen, heb ik gistermiddag een boek gehaald uit de bibliotheek, iets waarmee ik ongeveer drie uur mee bezig ben geweest, aangezien de informatievoorziening niet echt geweldig is. Gelukkig had ik woensdag het Hongaarse woord voor bibliotheek geleerd, anders was het nooit gelukt.

Ik hoop wel dat het binnenkort een beetje op gang komt, anders dan moet ik een andere taktiek gaan bedenken. Iedere keer als ik zie dat ik een mailtje heb ga ik hoopvol kijken of het iets is, maar steeds wordt ik weer teleurgesteld doordat het mail van Karnebah, facebook of amazon is :(

Verder begin ik hier gelukkig redelijk te wennen. Ik heb nog steeds een beetje het gevoel alsof ik op vakantie ben. Dat komt vooral doordat ik ier niet de spullen heb die ik thuis heb. Ik heb één plastic bord, één set bestek, één glas, één theekopje, enzovoorts.

Het delen van een kamer valt me gelukkig tot nu toe nog heel erg mee, maar dat komt waarschijnlijk ook doordat mijn begeleider hier ervoor heeft gezorgd dat ik een werkplek heb op de faculteit. Ik ga daar zo maar weer een heen, zodat ik in alle rust het boek dat ik gister gehaald heb kan gaan doorlezen....

  • 11 Maart 2011 - 14:55

    Michiel:

    Hoi Aletta,

    Gewoon wat extra servies / bestek kopen, dan verdwijnt dat camping-gevoel wel! De Hongaarse kringloopwinkels zijn vast niet duur. Waar betalen die Hongaren eigenlijk mee, zloty's? ;)

    Goed dat je een eigen werkplek hebt! Daar zullen die feestvierders je niet lastig vallen.

    Hartelijke groeten van Michiel

  • 11 Maart 2011 - 15:07

    Maarten:

    Hey Aletta,

    Mooi dat de lente al een beetje is aangebroken bij jou. Je woonomgeving zal er dan inderdaad vast een stuk vriendelijker uitzien. :) Met die these gaat het vast ook wel goed komen. Veel succes daarmee en hou ons op de hoogte! ;)

    Groetjes,
    Maarten

  • 11 Maart 2011 - 19:44

    Bert:

    Hoi Aletta,

    Aletta,

    sorry dat ik de eerste keer niet
    op jou gereageerd hebt.Ik wist niet hoe het moest.Maar gelukkig heb ik het door.Ik ben blij dat het goed met jou gaat en dat je een rustige kamer hebt om te studeren.Geen last van herrieschoppers.Jij treft het mooi dat in het weekend nog warmer wordt.

    De groeten van Bert.

  • 13 Maart 2011 - 16:38

    Rommy:

    Hallo Aletta,
    Ik vind het leuk om je verslagen te lezen. Ik kan me indenken dat het nogal moeizaam gaat in het begin, hongaars schijnt een moeilijke taal te zijn. Hoe vaak
    ga je naar les? Wel mooi dat je meteen al woorden kunt gebruiken, zoals bibliotheek.
    Ik hoop dat je snel kunt starten met je onderzoek.
    Groetjes,
    Rommy

  • 16 Maart 2011 - 17:55

    Rommy:

    Hallo Aletta, Gefeliciteerd met je verjaardag namens ons allemaal.
    Hoe gaat het? Kun je al starten met je onderzoek?
    We wensen je een fijne verjaardag toe, hoewel het wel vreemd zal zijn zonder de familie en vrienden.
    Tot ziens. Groetjes van Wybe, Rommy, Simon en Johannes

  • 16 Maart 2011 - 22:30

    Shing Qiao:

    Hey Aletta,

    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag! Hoop dat je een mooie dag hebt beleefd :) Veel succes met je onderzoek!

    Liefs,
    Shing Qiao

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 31 Jan. 2011
Verslag gelezen: 330
Totaal aantal bezoekers 55423

Voorgaande reizen:

28 Februari 2011 - 31 Mei 2011

Studeren in Pécs

Landen bezocht: