Eerste paar dagen - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van AlettaDijkstra - WaarBenJij.nu Eerste paar dagen - Reisverslag uit Pécs, Hongarije van AlettaDijkstra - WaarBenJij.nu

Eerste paar dagen

Door: Aletta

Blijf op de hoogte en volg

03 Maart 2011 | Hongarije, Pécs

Dit is dan mijn eerste reisverslag. Ik ben hier al een paar dagen, maar toch vind ik het moeilijk om een verslag te schrijven, omdat ik voor mijn gevoel nog niet veel heb meegemaakt.

Laat ik maar beginnen bij de reis. Deze was minder lang dan afgelopen zomer en viel me al met al erg mee. Maandagochtend om half vijf heeft Kyron me naar et station gebracht en precies twaalf uur later stapte ik het kantoor van de persoon die alles binnen de dormitory regelt binnen.

Ik kreeg een kamer toegewezen op de eerste verdieping, waar alleen maar buitenlandse studenten wonen. Ik deel mijn kamer met Julie, een meisje uit Frankrijk.

Tot nu toe voelt het leven in de dormitory vooral aan als kamperen. We delen de badkamer en WC met de twee meisjes in de kamer naast ons, dus dat valt nog erg mee. De keuken is echter een heel ander verhaal. Voor ongeveer 100 mensen zijn er twee keukens op de gang. Alleen onze keuken doet het vaak niet (vraag niet waarom), dus in de praktijk is er een keuken voor 100 mensen.

Ik heb een beetje gemengde gevoelens over het wonen in de dormitory. Aan de ene kant zorgt het wel voor contact met andere mensen, maar aan de andere kant is de leefstijl van die andere mensen nogal verschillend met die van mijzelf. Het werd me al vrij snel duidelijk dat bijna niemand hier is om te studeren (met uitzondering van een aantal geneeskundestudenten) en dat het leefritme van mijn ganggenoten nogal anders is dan dat van mijzelf. Men staat hier zo rond drie uur 's middags op en gaat om vijf/zes uur 's ochtend slapen. Het grootste del van de tijd wordt bierdrinkend doorgebracht en dat gaat vooral gepaard met heel veel lawaai.

Op zich zijn er wel een paar aardige mensen waarmee ik het wel kan vinden, maar ik ben eigenlijk niet echt van plan om continu mee te doen aan het gefeest, omdat ik hier gewoon ben om een scriptie te schijven. Bovendien hou ik thuis al niet van het iedere nacht naar een club te gaan om te dansen (of überhaupt naar een club gaan) dus tot nu toe ben ik gewoon braaf gaan slapen als andere mensen om één uur 's nachts weg gingen. Is ook beter voor mijn financiële situatie. Overdag is het gelukkig heel stil, want dan slaapt iedereen, en kan ik redelijk rustig werken. Bovendien probeer ik zo veel mogelijk tussen de middag te eten, zodat de keuken nog een beetje rustig is en ik 's avonds brood kan eten.

Vandaag hebben ze trouwens de keuken op slot gedaan, omdat mensen gisternacht volgens mij dingen gesloopt hebben en ze ons daarvoor willen straffen. Gelukkig heb ik gisteren voor twee dagen eten gemaakt, dus valt het voor mij wel mee, maar sommige mensen hebben al hun eten en kookspullen in de keuken staan en kunnen nu dus niet eten.

De universiteit is heel erg raar hier. Het kost me heel veel moeite om alles te vinden omdat niets in het engels staat aangegeven en bijna niemand engels spreekt en je de weg kan wijzen. Ik heb de faculteit gevonden, maar de bibliotheek helaas nog niet. De Hongaarse lessen zijn leuk, maar ik weet niet hoe succesvol ik zal zijn in het spreken in de praktijk.

Mijn scriptie komt nog moeilijk op gang. Ik probeer op dit moment zo veel mogelijk informatie te verzamelen, zodat ik een goede interview guide kan maken. Maar doordat ik de afgelopen dagen heel hard bezig was met het regelen van dingen, verdwaald zijn, het kopen van basis keuken sullen, mensen leren kennen, Hongaarse les en andere zaken komt het nog niet echt op gang. Ik denk dat het volgende week makkelijker gaat omdat ik dan niet steeds naar allerlei kantoortjes hoef te zoeken die op 45 minuten afstand van de dormitory zitten en ik dus wat meer tijd heb om lang achter elkaar te werken.

  • 03 Maart 2011 - 15:30

    Michiel:

    Hoi Aletta,

    Leuk om wat van je te lezen! De leefomstandigheden lijken me niet ideaal, maar je gaat er pragmatisch mee om. Hulde! En wat de universiteit betreft: in Leiden is het ook 'n rommeltje, naar mijn indruk. Veel succes!

    Hartelijke groeten van Michiel

  • 03 Maart 2011 - 16:49

    Jacob En Riemkje:

    Hoi Aletta,

    Wel mooi dat je een verslag maakt over de gebeurtenissen, dan kunnen we alles een beetje volgen daar in Pécs. Wij kijken uit naar je volgende verslag.

    groetjes, Jacob en Riemkje

  • 04 Maart 2011 - 13:06

    Arend:

    Hey, Aletta, leuk verhaal! Over het afsluiten van de keuken zou ik de beheerders eens de suggestie aan de hand doen dat je de Europese Commissie erover zou kunnen mailen. Tja, en verder vrees ik dat het er allemaal inderdaad een beetje bij hoort. Maar laat je niet teveel opsluiten met je laptopje, want misschien zijn die clubs in Peetsj toch ook wel weer de moeite. Je kunt er in ieder geval wel met het Hongaars meekomen. Nou, we horen het wel weer.

  • 04 Maart 2011 - 17:27

    Pia:

    Op zich best handig, iedereen gaat op stap om 1uur dus kun je lekker gaan slapen, en als ze dan pas om 3uur in de middag wakker worden, heb jij lekker de hele ochtend/middag om te studeren. Best goed geregeld. Maar ik snap je frustratie.
    Fijn van je te horen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Actief sinds 31 Jan. 2011
Verslag gelezen: 298
Totaal aantal bezoekers 55500

Voorgaande reizen:

28 Februari 2011 - 31 Mei 2011

Studeren in Pécs

Landen bezocht: